Куди податкова виселить ІТ? Нові юрисдикції для ІТ України


Невідомо як президент виконуватиме свою обіцянку надати особистий захист ІТ-фахівцям (можливо виділить у себе вдома приміщення для розміщення серверів та зберігання документів, це дійсно буде дієво) . Невідомо також в чому полягатиме обіцяна Мінекономіки підтримка експорту ІТ-послуг, важко прогнозувати підходи до валютного регулювання,чи зміниться статус електронних грошей в Україні, чи ні. Для планування ІТ-сектору доводиться  використовувати рівняння з багатьма невідомими та змінними.

Таке бізнес середовище вже примушує шукати шляхи зменшення впливу фіскальних та правоохоронних органів на активи ІТ-компаній, чи хоча б на частину активів. Фізичне перенесення компанії, разом з обладнанням та працівниками в іншу країну є не легким і довготривалим. А от структурування ІТ-бізнесу через інші юрисдикції є простішим та швидшим рішенням.

В сьогоднішніх реаліях необхідність підготовки «запасного аеродрому» є стратегічно необхідним рішенням для виживання ІТ-проектів в довгостроковій перспективі. Створивши компанію в іншій юрисдикції, на яку переводяться договірні відносини із замовниками, дає можливість швидко скерувати грошові потоки таким чином, що в Україну заводиться лише та мінімально необхідна частина виручки, що покриває поточні операційні затрати. Така компанія стає єдиним замовником послуг для офісу в Україні та стає потенційною площадкою зберігання даних і оборотних коштів.
На вибір юрисдикції впливатиме презентабельність країни (традиційні офшорні юрисдикції збільшуватимуть недовіру до ІТ-компанії оскільки викликатиме сумнів прозорість діяльності), за цим критерієм найкращий вибір – ЄС та країни північної Америки. США та Канада – це проблема при необхідності службової поїздки та відносно високі витрати на адміністрування.
Країни Європи є зручнішими не лише через територіальну близькість. Тут варто звернути увагу на країни Балтії, що вирізняються цікавими для бізнесу податковими режимами, активно впроваджують системи електронного урядування та управління, низьким порогом входження (відносно низькі затрати на реєстрацію компанії та її адміністрування), стабільність в підходах.  Цікавою також є Шотландія.
Скажімо реєструється умовна компанію «ІТ-Естонія», реєстраційні затрати при цьому складуть до 3000 Євро, а затрати на адміністрування (ведення обліку, подання звітів згідно вимогами місцевого законодавства)  орієнтовно від 1000 до 3000 Євро в рік. «ІТ-Естонія» як представник ІТ-Україна   підписує контракти  із замовником послуг та отримує всі платежі. Фактичному виконавцю «ІТ-Україна» сплачується лише частина, що покриває операційні затрати з утримання українського офісу. В той же час, різниця в Естонії звільняється від оподаткування ПДВ (оскільки фактичне надання послуги відбувається поза територією Естонії), а також відсутній податок на прибуток. Традиційно високі податки із заробітної плати працівників також не сплачуються, оскільки відсутній обов’язок сплати заробітної плати керівнику нерезиденту, а весь персонал фактично працює в Україні. Така структура бізнесу вивільняє частину виручки від валютних ризиків (відсутня вимога обов’язкового продажу валютної виручки), дає можливість подальшого інвестування, як в компанії в Україні так і в обладнання, в тому числі для розміщення серверів та техніки за межами України, що гарантує збереження інформації та техніки при проведенні обшуків.
Це лише один із прикладів, як здатність уряду забезпечити спокійну та стабільну роботу бізнесу збільшує надходження валютної виручки в країну. Залишається сподіватись, що український уряд усвідомить важливість розбудови «дружнього» до бізнесу середовища для розвитку країни. А до того часу компаніям ІТ-сектору необхідно шукати шляхи захисту своїх активів від дій фіскальних та правоохоронних органів, часто породжених корупційним інтересом.
Запитання до юриста:

Телефонуйте за номером: +38 044 362-29-14 запитати юриста